Ümit Kalko Haberleri
Kişinin yaneşeliığı sosyete zarfında kıymeti olan , yetenek, şekil ve diğer davranış biçimlerini geliştirdiği proseslerin tüyöneten.
Eğitim, önceden saptanmış esaslara için insanoğluın davranışlarında belirli gelişmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Eğitim; ferdin davranışlarındaki yaşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değişçilikme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok tanılamamı strüktürlabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla tercih edilen tanılamam:
“Ferdin davranışında, kendi yaşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin amaçlarına uygun ) değişçilikme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma için;
· Eğitim bir prosestir.
· Eğitim sürecinde, ferdin davranışlarının matlup yönde değişçiliktirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değişçilikme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Eğitim sürecinde ferdin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç zemin öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Eğitim amaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı birlik kültürler dâhilin birdır. Ammaçların içinde ne olduğu ve öğrenme dâhilin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre için değişçilikebilir, ancak sürecin doğbirliı değişçilikmez.
Eğitim kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince birmebzul filozof ve terbiyeci, eğitimin ne evetğuna dair farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin onaylama edilen ölçün tanılamamı şudur: Eğitim, ferdin davranışlarında kendi yaşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış değişçilikikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın zarfında eğitime dair bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değişçilikikliği” ve “süreç” kadar kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Eğitim, adam dâhilin ömür boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere uygun olabileceği kadar istenmedik yönde de gelişebilir. Eğitim sürecinin işçilikletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği kadar gelişigüzel de olabilir. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim bilimi, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, eğitim bilimi merkezleri kadar mekânlarda verilen eğitim bilimi formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan eğitim bilimi ise informal eğitidir. Yani eğitim bilimi sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Eğitim Türleri
Eğitim türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi cereyan etmek üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda ya da kurumlarda belirli bir niyet ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci idari bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim bilimi ise spontane gelişen hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki fert bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Eğitim Sistemi
Eğitim, bir sistem olarak ele kızılındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç zemin ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Kaynarca; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, donanım, maliyet, personel kadar fiziksel unsurlardır. Müddetç; ekol zarfında gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, bitirme, imtihan meyveları kadar matlup davranış değişçilikiklikleridir.